Přepis rozhovoru v časopise Epoch Times


Jan Hachran je mladý umělec, který je zakladatelem nového směru Magický ornamentalismus. V současné době se věnuje zejména technice uměleckého sítotisku na zlato, výrobě dámských a pánských doplňků, návrhům skla a ilustracím knih. Nyní pracuje na mystickém cyklu Historia symbolica, což bude soubor padesáti sedmi obrazů.

Jste zakladatelem magického ornamentalismu, můžete nám o tomto směru něco říci?
Magický ornamentalismus je něco, co by se s trochou nadsázky dalo nazvat novým uměleckým směrem, který v sobě spojuje ornamentální pojetí plochy obrazu společně s tématy čerpanými z mystiky, mytologie, symboliky a historie. Proto ta dvě slova, tedy magický ornamentalismus, jenž tuto podstatu poměrně přesně vystihují. Kromě toho všeho obsahuje filosofie tohoto stylu i několik základních myšlenek, kterými se snažím řídit - jde především o návrat k jisté líbivé estetice do umění, ale zároveň i o takový pokus pozitivně na člověka působit pomocí výtvarné tvorby a symbolů.

Týká se tento styl pouze výtvarného umění?
Ze začátku tomu tak bylo, ale jak čas postupuje, tak člověk získává čím dál tím více zkušeností a podnětů ze svého okolí, a proto jsem kromě zlacených sítotisků rozhodl začít navrhovat šperky a doplňky jako manžetové knoflíčky nebo odznáčky do klopy, které jsem spojil s tradiční symbolikou, jenž má i spojitost s naší zemí a její historií. Důležité je zmínit i to, že zhruba před půl rokem se k magickému ornamentalismu přidal i básník Jakub Křelina, se nímž jsme společně vytvořili básnickou sbírku Poezie, a který vytváří literární stránku tohoto směru. Pracujeme společně i na několika projektech do budoucna.

Můžete zmínit nějaké úspěchy na výtvarném poli doma nebo v zahraničí?
Asi největším úspěchem je zatím ocenění, které jsem získal na mezinárodním výtvarném veletrhu ARTFEST – druhá cena v kategorii kresba, čehož si velmi cením, neboť tento veletrh má u nás i ve světě opravdu dobré jméno a každý rok se na něj sjíždějí stovky umělců z mnoha zemí světa. Kromě toho se mé obrazy nacházejí již v několika soukromých sbírkách doma i v zahraničí, čehož si velmi vážím.

Používáte opravdu nezvyklou uměleckou techniku, mohl byste ji naším čtenářům více přiblížit?
Jedná se o sítotisk na zlatou fólii, což je technika, která využívá tradičního sítotisku, tedy práci s každou barvou jednotlivě a jejich postupného nanášení, čímž se skládá výsledný barevný obraz; jediný rozdíl je v tom, že jako podklad, na který se tiskne, neslouží jen čistý papír, ale zlatá tiskařská fólie nalepená za specifické teploty i jiných podmínek na kartón. Teprve na ní se tiskne a tam, kde není nanešena žádná barva, tak v těch částech obrazu zlatý povrch prosvítá a celkově se tím vytváří výsledný efekt, jenž připomíná zlacenou ikonu.

Co Vás ve Vaší tvorbě nejvíce inspiruje?
Nejvíce je pro mě inspirujících hned několik věcí a to především mystika, mytologie, tradice, naše země a kultura naší civilizace, která čerpá z křesťanství, židovství, antiky, ale i tradic a historie jednotlivých národů. Toto všechno je už samo o sobě v podstatě nevyčerpatelná studnice témat, námětů a nápadů. V ornamentální výzdobě mých obrazů není lepší inspirace než přírody, která ačkoliv se zdá divokou a neuspořádanou, tak je ve skutečnosti nositelkou velmi složitého řádu, který se až blíží k dokonalosti. Neustále v ní člověk nalézá nové a nové formy, tvary, souvislosti, jenž nás stále fascinují a překvapují. Posledním mým zdrojem inspirace jsou samozřejmě dívky a ženy, jejichž krása je motivem většiny obrazů.


SLEDUJTE MĚ I NA INSTAGRAMU

Oblíbené příspěvky

Počet zobrazení stránky

Flickr